2011-11-30

Om jag var din hårt arbetande flickvän som lagade mat en gång i veckan

Nu har det hänt igen. Jag har lagat god mat, en improviserad potatisgratäng. Det var till och med så att Linn tyckte att det var "stööööt gott", vilket är ett ganska bra betyg eftersom hon har som hobby (för mig är det mer ett nödvändigt ont) att laga mat.

Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av detta enkla mästerverk.

BAKGRUNDSSTORY
Eftersom jag just nu jobbar på två jobb (praktik & extrajobb) så blir det inte mycket fritid på hemmaplan. Jag som tycker det är tråkigt att i vanliga fall avsätta tid för matlagning finner det nu näst intill omöjligt att hinna med, men jag tvingas till det eftersom jag inte har råd att äta ute/hämtmat. Därför vill jag laga mat som går snabbt, är gott, prisvärt och kräver minsta möjliga ansträgning från min sida.

Sist jag var i Stockholm så bodde jag dock hos en kille (Simon) som fullkomligt ÄLSKAR att laga mat. Jag har jättesvårt att relatera till det här med att ÄLSKA att laga mat, men för att göra en lång historia kort så fick han mig att göra en potatisgratäng på mandelpotatis och chévreost. Det var till och med lite underhållande och hade gått ganska snabbt om inte mandelpotatisar är så jäkla små och därför svåra att skiva på ett jämnt och fint sätt (tips: använd osthyvel). Den passade i alla fall väldigt bra ihop med ugnsrostad anka och rödvinssås, som Simon slängde ihop under tiden som jag var upptagen med att skiva miniatyr-potatis.

Sedan dess har jag gjort potatisgratäng hemma två gånger, nu senast igår. Det ska väl sägas att jag improviserade men det blrv för gott för att inte skriva ner hur jag gjorde, så här kommer det...

RECEPTET

Du behöver:
Mjölig potatis (ungefär ett kilo tror jag)
Grädde, 5 dl (40%-ig, precis som när du köper alkohol)
Grönsaksbuljong, en tärning
Creme Fraiche med smak av franska örter, 2 dl
Salt (mängden salt får du smaka av själv) 

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 250 grader. Plocka fram ugnsform, kniv, skärbräda, sked och en kastrull. Häll upp grädden, creme fraichen och buljongtärningen i kastrullen. Salta efter smak och låt det koka upp lite och gosa till sig.
Under tiden ska du skiva alla potatisar. Skala behövs inte, det tar bara massa extra tid. När du har skivat tillräckligt många potatisar så att de fyller upp ugnsformen så är nog grädd-blandningen klar. Häll den över potatisen och SKJUTS IN I UGNEN! 40 minuter borde vara tillräckligt, men se till att gratängen är gyllenbrun på toppen innan du tar ut den. Sedan är det viktigt att du låter gratängen kallna i 10-15 minuter innan du serverar den.

Det tar ungefär en timme allt som allt, vilket är rätt lång tid. MEN den mesta tiden är medan gratängen gräddas så då kan du passa på att göra något annat viktigt. Som att titta på din favoritserie som du annars aldrig hinner se.

HOPPAS DU TYCKER OM MIN GRATÄNG!
Det kanske kommer något mer recept någon dag om jag lär mig att laga en till maträtt så att det blir "stööööt gott" (betyder Strört gott, på småländska).

Tills dess, PUSS & KRAM!

1 kommentar:

elno sa...

MMM det där låter supergott! Parentesen: (40%-ig, precis som när du köper alkohol) var ju för bra.